Kon Red Bull de overwinning in China uit 2018 herhalen?

Tijdens de GP van China in 2018 haalden Red Bull Racing met Daniel Ricciardo de eerste overwinning van dat seizoen, mede door een sublieme dubbele pitstop tijdens een safety car gingen beide Red Bulls over op een zachtere compound waardoor ze beduidend sneller waren dan de concurrenten van Mercedes en Ferrari. Doordat Max Verstappen voor Ricciardo reed leek hij de favoriet op er met de winst vandoor te gaan, ware het niet dat hij in contact kwam met Vettel tijdens een inhaalmanoeuvre. Door wat schade aan de auto en een 10 seconden tijd penalty eindigde Verstappen uiteindelijk op de 5e plaats en ging Ricciardo er met de zege vandoor. De GP van china van dit seizoen was de eerste keer dat Red Bull daar ging rijden met een Honda PU, zouden zij de stunt uit 2018 kunnen herhalen?

Verwachtingen vooraf

De verwachtingen voor de GP van China waren niet al te hoog voor Red Bull, tijdens de GP van Bahrein kwamen ze er namelijk nooit echt aan te pas en konden ze de Mercedessen en de Ferrari’s nooit echt uitdagen. Hoe competitief Red Bull ook was in Australië, hebben ze eigenlijk nooit echt kans gemaakt op een overwinning in Bahrein. De Honda PU lijkt goed te werken, alleen is ze het nog niet gelukt om het Chassis er goed op af te stellen. Dit is vreemd omdat Red Bull eigenlijk al jaren het beste Chassis op de grid heeft. Dit, in combinatie met het hele lange rechte stuk in China zorgde ervoor dat de verwachtingen voor Max Verstappen en het team van Red Bull niet al te hoog waren. Dit was wel zo voor het team van Ferrari, zij waren in principe het snelste in Bahrein, echter werden beide Mercedessen 1 en 2 door een spin van vettel en een motorprobleem voor Leclerc.

Stuivertje wisselen voor Mercedes en Ferrari

Tijdens de vrije trainingen was het vooral stuivertje wisselen tussen de Ferrari’s en de Mercedessen, Vettel van Ferrari was de snelste tijdens de eerste vrije training en Bottas tijdens de tweede en derde vrij trainingen. Verstappen zat er met zijn Red Bull de eerste twee vrije trainingen wel redelijk dicht bij, op respectievelijke vier en 2 tienden. In de derde vrije training had hij geen poging op een echt snelle tijd kunnen doen door een crash van Alexander Albon van Toro Rosso, waardoor die sessie werd beëindigd. De kwalificatie was een prooi voor het team van Mercedes, Valtteri Bottas pakte zijn zevende pole position uit zijn carrière, hamilton moest het doen met P2. Daar achter kwamen beide Ferrari’s en daar weer achter stond Verstappen. Verstappen had eventueel nog wel een plekje naar voren kunnen komen waren het niet dat hij tijdens Q3 van de kwalificatie maar één ronde heeft kunnen rijden, beide Red Bulls waren te laat met het neerzetten van een tweede snelle ronde in het laatste deel van de kwalificatie. Doordat de race pace grotendeels gelijk lag aan die van de Mercedessen en van de Ferrari’s hoopte Red Bull erop dat ze zondag mee zouden kunnen doen voor de podiumplekken.

Red Bull en Verstappen kwamen er niet aan te pas

Wat werd verwacht, gebeurde echter niet. In principe waren de Red Bulls van Max Verstappen en Pierre Gasly nooit opgewassen tegen de snelheid van de Mercedessen en de Ferrari’s. De enige reden waardoor Verstappen vierde werd en voor de Ferrari van Leclerc eindigde was de waardeloze strategie die Ferrari hanteerde voor Leclerc, die lieten hem veel te lang doorrijden op een compound die niet goed werkte, waardoor hij heel veel tijd verloor. Gasly werd 6e en behaalde nog een extra punt voor zichzelf en het team van Red Bull door net voor het einde van de race een extra pitstop te maken en daardoor nog de snelste ronde wist weg te zetten. Lees meer over Max Verstappen op GPToday.net