Hoe werkt feedback?

Feedback is een mooi ding. Je kan iemand de mogelijkheid geven om op een respectvolle manier iets aan je te vertellen zodat je er van kan verbeteren. Zo kan je een beter mens worden en werk je aan je vaardigheden. Maar hoe werkt feedback eigenlijk? In dit artikel gaan we daar naar kijken.

Feedback geven

Het is soms belangrijk om te vertellen aan een persoon wat je van zijn gedrag vind. Deze feedback kan positief of negatief zijn. Een compliment geven kan natuurlijk ook een goed gevoel geven en belangrijk zijn. Het doel van feedback geven is de persoon duidelijk maken over hoe jij je erover voelt, jij kan je misschien ergens aan ergeren terwijl die persoon er niks over weet.

 

De eerste stap voor feedback geven is beschrijven wat die persoon kan veranderen. Iemand kan er bijvoorbeeld niks aan doen als hij stottert.

Daarnaast is het belangrijk dat je de feedback concreet en specifiek aangeeft. Gebruik ook nooit “altijd”, “overal” of “nooit” tijdens het geven van je feedback. Dit is namelijk niet specifiek en concreet.

Spreek ook met een ik-boodschap, denk hierbij bijvoorbeeld aan: “Ik vind het irritant dat je gisteren te laat kwam omdat ik al aan het wachten was bij de klant.”, dit komt beter over dan: “Jij kwam te laat gister”. Geef ook het effect van iemand zijn/haar gedrag aan.

Geef de gesprekspartner de mogelijkheid om op de feedback te reageren, zo creëer je de mogelijkheid om ook een reactie te krijgen waar jij ook weer op kan reageren.

Feedback ontvangen

Feedback moet ook ontvangen worden. Het is belangrijk dat je openstaat voor het ontvangen van feedback.

Zorg dat je actief luistert naar de feedback zodat je alles goed in je opneemt en de feedbackgever ook inziet dat je luistert naar de feedback en het gesprek voor jullie allebei goed voelt.

Als het niet helemaal duidelijk is wat de feedbackgever precies vertelt kun je om toelichting vragen. Zo begrijp je de feedback beter en neem je initiatief in het gesprek.

Bedank diegene ook voor de feedback. Je moet de feedback namelijk niet als aanval zien.

Denk ook na over de feedback die je hebt gekregen en doe er iets mee. Zo hoef je dezelfde feedback niet nog een keer te krijgen.

 

Je kan ook trainingen in feedback volgen.

Spotlight Training & Ontwikkeling geeft bijvoorbeeld trainingen in feedback.