Altijd goed zicht? Wat te doen bij een beschadigde voorruit!

Een voorruit beschermt tegen de rijwind, die steeds sterkere druk uitoefent naarmate de snelheid steeds groter wordt. Zo krijgt hij het volle geweld van de wind en alle meegevoerde voorwerpen tegen zich aan. Dan kan het gebeuren dat het kleinste steentje een blijvend spoor op de ruit achterlaat. Behalve de sterretjes en beschadigingen draagt het constant over de voorruit schurende stof ook tot een geleidelijke verblinding bij.

Behalve steenslag en geleidelijke krasvorming kan de torsie van de carrosserie tot een plotselinge barst in de ruit leiden. 

Wanneer moet een ruit worden gerepareerd?

Het is omwille van de beschreven hoge spanningen in een autoruit niet aan te bevelen, met een grotere schade lang rond te rijden. Ook de kleinste ster kan vroeg of laat tot een grotere schade uitgroeien. Een verzegelde en geplakte plek herstelt daarentegen weer de volledige veiligheid. De repareerbaarheid van gaten in de ruit kent echter zijn grenzen.

 

Het gat

– mag zich niet in het directe zichtveld van de bestuurder bevinden

– mag zich niet binnen een afstand van 10 cm van het ruitframe bevinden

– mag alleen de bovenlaag doorboren

– mag niet groter dan 5 millimeter in doorsnee zijn

– mag in totaal niet groter dan een 2 euro-stuk zijn.

Wanneer de vervanging verplicht is

De wet bepaalt dat in het gehele directe zichtveld van de bestuurder geen schade van de voorruit mag optreden. Tot het directe zichtveld telt echter alleen het gedeelte waar de bestuurder doorheen kijkt wanneer hij rechtuit kijkt. In dit veld mag de ruit in principe niet worden gerepareerd. Ook is de randzone van ca. 10 cm vanaf het ruitframe van reparatie uitgesloten. Bovendien kan geen gat in de ruit worden opgevuld, waarvan de kerndiameter meer dan vijf millimeter bedraagt. Valt schade hierbuiten, dan mag de ruit enkel nog worden vervangen

Vervangen of laten vervangen?

De vervanging van een voorruit is absoluut geen geschikte oefening om doe-het-zelf-ervaring in de Porsche reparatie op te doen. Er is een grote mate aan speciale kennis, bijzonder gereedschap en veel ervaring vereist om een ruit te verwijderen en schadevrij weer in te bouwen. De vroeger gebruikte voorruiten met rubberen rand waren iets eenvoudiger te repareren dan de tegenwoordig gebruikelijke geplakte ruiten. In ieder geval was hun verwijdering makkelijker, zodat een tweedehands ruit van de schroothoop kon worden gehaald. Dat is met de geplakte ruiten van tegenwoordig nauwelijks nog mogelijk.

Daarom blijft de aanbeveling, bij de vervanging van de voorruit een vakman op te zoeken, wanneer u de kennis, het gereedschap en de middelen ontbreken. Zo krijgt u een gegarandeerd geslaagd resultaat aan redelijke kosten.

U kunt niettemin bij de ruitvervanging helpen, de kosten enigszins te drukken. Van verwijdering van de ruit met grof geweld raden wij af. Al heel gauw vult u op deze wijze het gehele interieur met glassplinters. U kunt echter zelf alle bekledingsonderdelen van de ruit aan de binnenkant verwijderen. Wanneer de dragerbekleding, de achteruitkijkspiegel en de zonnekleppen zijn verwijderd, versnelt u de demontage aanzienlijk. Ook hebben veel auto’s een opgeschroefde randbescherming aan de ruit. Deze kan ook makkelijk worden verwijderd zodat de monteurs direct met hun werk kunnen beginnen.